<< alla kurser

Ej publicerad


Teatersommar - nordisk dramatik

Den följande texten är inte aktuell och ej publicerad nu, men kan komma upp via Google. Vänligen titta på www.folkkulturcentrum.se. Sök "teatersommmar"
För åttonde året bjuder vi in till Teatersommar på FKC. Nya upplägg och nya pjäser. Fyra regissörer arbetar med var sin grupp och var sin pjäs.
Årets tema är: MODERN NORDISK DRAMATIK.

Fyra regissörer leder sina ensembler: Peter Bark, Augusto Cabrera, Stefan Moberg och Annabelle Rice. Repetitionsperioderna kommer att varierar.
KORTBESKRIVNING AV FYRA PJÄSER TILL
TEATERSOMMAR 2014 (TS-14)

EGALIAS DÖTTRAR
efter Gerd Brantenbergs roman (1977)
översättning från norskan av Ebba Witt-Brattström (1980)
dramatiserad av Olav F Andersen-Gizmo och Ewa Norrström-Gizmo
Manus kommer att bearbetas av regissören Peter Bark inför TS-14
Egalias döttrar utspelas i ett matriarkalt samhälle. Det liknar vårt i det mesta, utom att allt är tvärtom mellan könen. Kvinnorna har makten och gör karriär, männen tar hand om hem och barn och klär sig i pehå (penishållare). Och männen blir våldtagna av kvinnorna.
Till och med språket är omvänt när det gäller genusord. Människa heter Kvinniska, allmänmänskligt blir såklart allkvinnkvinnskligt, fröken heter herken etc.
Den unge Petronius bryter sig loss från de rådande kvinnonormerna, går med i en maskuliniströrelse och försöker skapa ett nytt samhälle där alla är lika värda.
Genom att låta allt byta plats utvinns komiska poänger, men framför allt blir det väldigt tydligt hur ojämlikt och patriarkalt vårt samhälle är.
Och även om romanen skrevs 1977 så är den fortfarande högst aktuell. Tyvärr.

Roller (kan bli färre i TS-uppsättningen och de kan dubbleras)
Marie, resenär
Petronius Bram, son
Ba Bram, dotter
Kristoffer Bram, far
Rut Bram, mor samt VD
Herken Lisello Uggelberg, lärare samt far till Syprian
Syprian Barmerud, kamrat till Pertonius
Fandango, kamrat till Petronius
Ann Månberg, kamrat till Ba
Gro Majdotter, ung lejoninna i affärsvärlden
Karin Månberg, styrelseledamot samt mor till Ann Månberg
Gerd Barmerud, rektor, styrelseledamot samt mor till Syprian Barmerud
Klövring, styrelseledamot (man)
Doris, konferencier på svenbalen
Liv, Yngre kvinna
Baldrian, yngre man
En kvinnoröst

EXPEDITION KYLA
(Regissör Augusto Cabrera)
Av Leea och Klaus Klemola
Isarna håller på att smälta av den globala uppvärmningen. En grupp människor och den sista neandertal familjen bestämmer sig för att leta efter en plats långt upp i norra Grönland där de kan starta ett nytt samhälle. De flyr längre upp mot kallare platser men känslorna brinner starka inom gruppen så till sist är det inte bara isen som bryter sönder utan också relationerna mellan deltagarna.
Gruppen består, utöver neandertal familjen, av expeditionsledaren, Piano Larson och hans 78-åriga prostituerade mormor som alltid går omkring med sin droppflaska och alltid är redo att utöva sitt yrke. Med finns också Marja Terttu som äger en grillkiosk som hon tar med sig. Den dras av hennes tre hundar som kan prata. En grönländsk präst följer också med. Han har blivit lämnad av sin fru, har en bössa och skjuter på allt som rör sig .
Dessa är bara några av deltagare i expeditionen, hela listan följer här under.
(Pjäsen är lång men jag håller på att skära ner den till ett mer hanterbart manus).
Det finns 13 roller utöver myskoxarna, men jag ska försöka att anpassa rollerna till de skådespelare som anmäler sig.)
PERSONER: (i den ordning de uppträder)
Eeva Needendahl – 14-årig flicka, en blandning mellan en
neandertalare och en nutidsmänniska
Vuokko Needendahl – 56-årig kvinna, neandertalsmänniska
Rainer Needendahl – 52-åring man, neandertalsmänniska, Vuokkos man
och Eevas ”far”
Martti ”Piano” Larsson – 35-årig man, direktör för Personspedition Piano Larsson
Zeppelin – 65-årig kvinna
Saku – grönlandshund, tik, flockledare
Vili Tiippanainen – grönlandshund
Minna – grönlandshund
Knuut Christiansen – 32-årig man, grönlänning, präst
Nancy Larsson – 78-årig kvinna, Piano Larssons mormor
Arijoutsi Prittinen – 28-årig man, anställd på Personspedition Piano Larsson
Saija Kunttu – 25-årig kvinna, tandsköterska, neandertalarnas personliga assistent
Aage Jensen – 55 årig man, dansk polis
5 myskoxar

HANTVERKARNA av Line Knutzon
Regissör Annabelle Rice
Kort om Line Knutzon:
Line betraktas i dag som en av Danmarks mest originella och intressanta dramatiker. Hon är född den 3 mars 1965 i Odense. Som dotter till skådespelaren Lars Knutzon kom hon tidigt i kontakt med teatern och hon har själv medverkat i flera filmer som skådespelare.
Både här i Sverige och i Danmark har hon fått priser för sin dramatik som brukar betecknas som frodig och anarkistisk. Texterna rymmer en absurd/realistisk samtidskritik med mycken ilska och sann humor. Under spelåret 2009/2010 har Line Knutzon pjäs Hantverkarna spelats på inte mindre än tre teatrar i Sverige: Göteborgs Stadsteater, Uppsala Stadsteater och på Dramaten i Stockholm.
Kort om Hantverkarna:
Paret Alice och Manfred bygger hus. Och som alla som bygger sitt eget hus (eller bygger om) så pendlar dagarna mellan spänd förväntan och stor desperation. Hemmet är ännu inte ett hem utan mer en byggplats där hantverkare springer ut och in med verktyg, byggvaror mm. Det rivs och det byggs och det som först såg ut som ett genomförbart projekt börjar snart likna en mardröm. Snart finns inte längre någon harmoni, inget äktenskap och dessutom så börjar pengarna ta slut. Men husprojektet måste genomföras och vansinneskarusellen tar vid. Men precis så som det är för oss alla så märker inte paret att de bygger hus på ”lösan sand” för de är mitt upp i sin egen galna dröm om det ”perfekta, underbara livet” som ska skänka dem evig lycka. Alice fyller sin dag med nya planer, nya inköp allt medan de svartavlönade hantverkarna kräver Manfred på mer pengar till obegripliga poster, fast Manfred bedyrar att nu är pengarna slut.
Naturligtvis går allt överstyr. Precis som det faktiskt kanske gör för hela mänskligheten om vi inte lär oss hushålla bättre med vår miljö och våra resurser. Vi kanske ska sänka våra absurda krav på materiellt välstånd och se att sann lycka ligger någon annanstans. Annars kanske det går för oss som för paret i pjäsen, vi ser inte när vi går över gränsen för anständighet och moral. Vansinnet tar överhand och vi gör oss skyldiga till brott, till och med mord.
Och har galenskapen väl börjat, ja, då är det ingen ände på hemskheterna. Vår extrema egoism gör oss avtrubbade och får oss att rättfärdiga våra egna brott. Allt slutar i katastrof!
Roller: 4 kvinnor och 7 män = 11 stycken.
Alice och Manfred, par 1, runt 30 - 40 år
Margarethe och Karl, par 2, runt 40 eller äldre
Beckmann, Glen, Karola, Marek, Halvbror, Oscar – hanverkare/kan byta kön.
Svärmor, cirka 60 eller äldre

KYCKLINGARNA
eller
Minnen Från Karhula
en pjäs i två akter
Av Bragi Ólafsson

Regissör: Stefan Moberg
Roller
SIGURD – närmar sig sextio
OLGA – femtiofem
CARL BÖHMER – femtiofem
ANDREAS – tjugonio
ELIN RAGNHEIDUR ROSENTHAL – sjuttiofem
LILLY THORODDSDÓTTIR – trettiotre

Stycket kan närmast beskrivas som en svart komedi. I ett hyreshus finns fyra lägenheter som ligger intill varandra, på två våningar. Vi ser bara de två som gränsar till varandra på den under våningen, men dem kan vi iaktta samtidigt, och spelet försiggår tidvis parallellt i dem.
I den ena lägenheten bor Sigurd och Olga. Sigurd är en stor jazzälskare och klär sig därefter. Han och ett par vänner samlar gamla vinylskivor. I lägenheten bredvid deras bor Carl och Andreas, som är far och son. De delar lägenhet sedan Carls fru lämnat honom för en annan man.
Ovanpå Sigurd och Olga bor Elin, som är änka, och gärna umgås och skvallrar. I den andra lägenheten en trappa upp bodde Thorvald, som nyss avlidit. Hans dotter Lilly håller nu på att röja ut efter sin far.
Det som driver handlingen framåt är ett stundande grannmöte i Sigurds och Olgas lägenhet. Någon har stulit kycklingar ur frysen i deras källarförråd. Sigurd misstänker att det är någon av grannarna, och han tänker få fram sanningen!
Ur denna banala situation skruvas gradvis handlingen åt, allteftersom misstankarna växlar och vi får veta mer och mer om vad som pågått i huset, och lär känna rollfigurerna.
Spänningen stiger hela tiden, och när slutet kommer är det inte lyckligt.
Alla rollerna är strålande skådespelaruppgifter! Styckets stora förtjänster ligger i den utomordentligt välskrivna dialogen, skenbart vardaglig, men full av undermeningar och känslor. Det händer hela tiden något som får åskådaren att tänka om. För den som vill ge sig på att teckna ett fylligare och mer mångbottnat rollporträtt är det här sommarens chans!

Tankar om reptider. Jag kommer att inleda repetitionerna i juni, ta en paus i första hälften av juli, och sedan arbeta på fram mot en premiär i vecka 34, troligen fredag den 22 augusti. Se nedan.

Juni:
Repstart och kollationering söndag den 1 juni på eftermiddagen. Några reptider kan komma att läggas på dagtid om det går. Annars kvällstid ca 18-21 antingen måndagar eller onsdagar , 3/6, 10/6, 17/6, 24/6. Rep enskilda scener enligt kommande schema.
Förslagsvis ett lördagspass för alla den 28/6, på dagtid
Juli:
Stefan på Island till den 15 juli. Bra om ensemblen kan helt eller delvis träffas och minnesrepetera text ett par gånger under den tiden
15 juli-3 augusti:
Rep 2-3 ggr/vecka och person. Kvälls- eller dagtid, anpassat så gott det går efter allas tider.
4 augusti-10 augusti:
Rep längre sjok 2-3 ggr denna vecka. Högst ett kvällsrep. Ganska lugnt. (Stefan har premiärvecka i Augustendal)
11 augusti -20 augusti:
Rep av enskilda scener dagtid i mån av möjlighet, teknikrep, kostymprovning och genomdrag inklusive genrep tre kvällar. Alla håller sig så tillgängliga som möjligt.

20/21 augusti – premiär!.
Spelperiod 23 augusti – 7 september
Förslagsvis onsdagar, fredagar och söndagar (matiné)


Kursledare:
Bengt Höjer


Drop in - ingen platsbokning.
Tid och plats